MAri KIta Berchatting

Tuesday, 30 June 2009

Hati Ibarat Rumah

Ada tiga macam rumah, Pertama Rumah raja, di dalamnya ada simpanannya, tabungannya serta perhiasannya. Kedua Rumah hamba, di dalamnya ada simpanan, tabungan dan perhiasan yang tidak seperti yang dimiliki seorang raja. Dan ketiga adalah Rumah kosong, tidak ada isinya.

Jika datang seorang pencuri, rumah mana yang akan dimasukinya?

Apabila anda menjawab, ia akan masuk rumah yang kosong, tentu suatu hal yang tidak masuk akal, karena rumah kosong tidak ada barang yang bisa dicurinya.

Karena itulah dikatakan kepada Ibnu Abbas Radhiallahu 'anhu, bahwa ada orang-orang Yahudi mengklaim bahwa di dalam shalat, mereka 'tidak pernah terganggu', Maka Ibnu Abbas berkata: "Apakah yang bisa dikerjakan oleh syetan dalam rumah yang sudah rusak?"

Bila jawaban anda adalah: "Pencuri itu akan masuk rumah raja." Hal tersebut bagaikan sesuatu yang hampir mustahil, karena tentunya rumah raja dijaga oleh penjaga dan tentara, sehingga pencuri tidak bisa mendekatinya.

Bagaimana mungkin pencuri tersebut mendekatinya sementara para penjaga dan tentara senantiasa siap siaga di sekitar raja?

Sekarang tinggal rumah ketiga, maka hendaklah orang-orang berakal memperhatikan permisalan ini sebaik-baiknya, dan menganalogikannya (rumah) dengan hati, karena inilah yang dimaksudkannya.

Hati yang kosong dari kebajikan, yaitu hati orang-orang kafir dan munafik, adalah rumah setan, yang telah menjadikannya sebagai benteng bagi dirinya dan sebagai tempat tinggalnya. Maka adakah rangsangan untuk mencuri dari rumah itu sementara yang ada didalamnya hanyalah peninggalan setan, simpanannya dan gangguannya? (
rumah ketiga).

Hati yang telah dipenuhi dengan kekuasaan Allah Subhanahu wa ta'ala dan keagungan-Nya, penuh dengan kecintaanNya dan senantiasa dalam penjagaan-Nya dan selalu malu darinya, Syetan mana yang berani memasuki hati ini? Bila ada yang ingin mencuri sesuatu darinya, apa yang akan dicurinya? (
rumah pertama).

Hati yang di dalamnya ada tauhid Allah, mengerti tentang Allah, mencintaiNya, dan beriman kepadaNya, serta membenarkan janjiNya, Namun di dalamnya ada pula syahwat, sifat-sifat buruk, hawa nafsu dan tabiat tidak baik. Hati ini ada diantara dua hal. Kadang hatinya cenderung kepada keimanan, ma'rifah dan kecintaan kepada Allah semata, dan kadang condong kepada panggilan syetan, hawa nafsu dan tabiat tercela.(
rumah kedua)
Hati semacam inilah yang dicari oleh syetan dan diinginkannya. Dan Allah memberikan pertolongan-Nya kepada yang dikehendakiNya. "Dan kemenanganmu hanyalah dari Allah Yang Maha Perkasa lagi maha bijaksana." (Ali Imran:126)

Syetan tidak bisa mengganggunya kecuali dengan senjata yang dimilikinya, yang dengannya ia masuk dalam hati. Di dalam hati seperti ini syetan mendapati senjata-senjatanya yang berupa syahwat, syubhat, khayalan-khayalan dan angan-angan dusta yang berada di dalam hati.

Saat memasukinya, syetan mendapati senjata-senjata tersebut dan mengambilnya serta menjadikannya menetap di hati. Apabila seorang hamba mempunyai benteng keimanan yang mengimbangi serangan tersebut, dan kekuatannya melebihi kekuatan penyerangnya, maka ia akan mampu mengalahkan syetan. Tiada daya dan kekuatan kecuali dari Allah semata.

Ibunda, Kenapa Engkau Menangis

Suatu ketika, ada seorang anak laki-laki yang bertanya kepada ibunya. "Ibu, mengapa Ibu menangis?". Ibunya menjawab, "Sebab, Ibu adalah seorang wanita, Nak". "Aku tak mengerti" kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tak akan pernah mengerti...."

Kemudian, anak itu bertanya pada ayahnya. "Ayah, mengapa Ibu menangis? Sepertinya Ibu menangis tanpa ada sebab yang jelas?"Sang ayah menjawab, "Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan". Hanya itu jawaban yang bisa diberikan ayahnya.
Lama kemudian, si anak itu tumbuh menjadi remaja dan tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis.

Pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan."Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?"Dalam mimpinya, Tuhan menjawab,"Saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga, bahu itu harus cukup nyaman danlembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, danmengeluarkan bayi dari rahimnya, walau, seringkali pula, ia kerap berulangkali menerima cerca dari anaknya itu.

Kuberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, saat semua orang sudah putus asa.

Pada wanita, Kuberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.

Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam kondisi apapun, dan dalam situasi apapun. Walau, tak jarang anak-anaknya itu melukai perasaannya, melukai hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada
bayi-bayi yang terkantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.

Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa-masa sulit, dan enjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan
jantung agar tak terkoyak?Kuberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk
memberikan pengertian dan menyadarkan, bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai istrinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang
diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi.

Dan, akhirnya, Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkanperasaannya. Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan kapanpun ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, air mata ini adalah air mata kehidupan".

Maka, dekatkanlah diri kita pada sang Ibu kalau beliau masih hidup

Monday, 29 June 2009

CINTAILAH CINTA

Adalah sesuatu yang menyakitkan ketika kita mencintai seseorang, namun ia tak pernah membalasnya, tetapi yang lebih menyakitkan adalah ketika kita mencintai seseorang sedangkan kita tidak pernah dapat menemukan keberanian untuk mengungkapkan perasaan kita padanya.

Sebuah hal yang menyedihkan dalam hidup ketika kita bertemu dengan seseorang, yang sangat berarti bagi kita, hanya untuk mengetahui pada akhirnya seseorang tersebut tidak ditakdirkan untuk bersama kita, sehingga kita harus dengan berat hati membiarkannya pergi dan berlalu.

Teman terbaik adalah teman dimana ketika kita duduk bersama disebuah ayunan, tanpa ada ucapan sekatapun, dan ketika harus berpisah dengannnya, terasa seolah hal tersebut merupakan percakapan paling menyenangkan yang pernah dilakukan bersama.

Adalah benar bahwa kita takkan pernah tahu apa yang telah kita dapatkan hingga kita kehilangannya. Tetapi adalah benar juga, ketika kita tidak tahu apa yang telah hilang hingga hal tersebut menghampiri kita.

Impikan saja apa yang ingin kita impikan, pergi saja kemanapun kita ingin pergi, jadilah sebagai sosok yang kita inginkan, karena kita hanya memiliki satu buah kehidupan dan satu buah kesempatan untuk dapat melakukan semua hal yang kita inginkan.

Letakkan diri kita sebagai layaknya orang lain, jika kita merasa hal yang kita lakukan akan menyakiti diri kita, hal tersebut mungkin akan menyakiti yang lain pula.

Kata-kata yang terucap tanpa perhitungan mungkin akan menyulut perselisihan, perkataan yang kejam dapat menghancur-kan kehidupan, sebuah kata yang tak tepat mungkin juga mampu menambah beban batin seseorang, dan... sebuah kata yang penuh cinta kasih mungkin dapat menyembuhkan dan memberikan berkah.

Orang yang paling bahagia adalah orang yang tidak merasa selalu membutuhkan semua hal terbaik, mereka hanya berfikir bagaimana menciptakan semua hal menjadi terbaik bagi mereka, yang berlalu dalam hidupnya.

Cinta dimulai dengan sebuah senyum dan berakhir dengan air mata. Ketika kita dilahirkan, kita adalah orang yang menangis, sementara orang-orang disekeliling kita tersenyum bahagia.Ketika kita menanggalkan hidup, maka kita adalah pihak yang tersenyum begitu bahagia... sementara orang disekeliling kita menangis.

Kenangan

Malam tadi aku dan 2 lagi peserta Pengkisahan Negara telah mengadakan pra-tonton sebelum kami ke Peringkat Kebangsaan tak lama lagi iaitu pada 6,7,8,9 Julai nnti...Ramai yang hadir menyaksikan persembahan kami terutama penduduk2 kg..dif2 kehormat,YB dan para VIP turut serta dalam pra-tonton kami..malam itu seperti malam yang penuh meriah dan para hadirin memberikan satu sorakan..Kami telah cuba sebaik mungkin agar menjadi johan pada PEringkat Kebangsaan nnti...Komen2 dari para tetamu kehormat telah menjadi satu iktibar agar kami dapat memperbaiki mutu persembahan kami nnti di Jitra Kedah...almaklumlaa pertama kali menyertai pertandingan ini tup2 dapat wakil negeri lak...bangga mesti ada tu...

Dalam ramai2 penduduk kg di situ...terselit rasa sedih aku kerana seperti ada sesuatu yg membuatkan aku rasa sedih...aku tercari2 org yg aku sygi...arwah ibuku dan arwah pak usu ku mesti bangga dapat lihat anak dan ank saudaranya berada di pentas...aku rasa hiba saaat itu...aku rasa cam sedih sgt..aku tercari2...xtau kenapa...saat itu aku sedih...walaupun dapat sokongan dari makcik2 ku yang lain tp aku dpt rasakan lain perasaan ku kali ini...aku harap arwah ibuku pasti bangga ngn aku....aku sentiasa berharap yang saat seperti malam td,dan pada peringkat kebangsaan nnti atau masa konvo ku nnti ibuku hadir....mesti dia bangga....tp apakan daya,dia telah pergi meninggalkan aku dahulu...namun itu x menjadikan aku tuk patah semangat,aku akan berjuang supaya ibuku nnti akan sentiasa bangga....aminnn

Kumpulan Strila Tari



video


Kumpulan yang terdiri daripada 10 orang ahli dari Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Sri Lanang,Bkt Serampang Ledang...Gabungan anak-anak dari 3 kampung berhampiran iaitu Kg Durian Chondong, Felda Sri Jaya dan Felda Sri Ledang..kumpulan ini sering mengadakan persembahan tarian kebudayaan di majlis-majlis kenduri kahwin,keramaian dan lain-lain lagi..Kumpulan ini juga sedang mencari ahli-ahli baru dan hari ini kumpulan ini mempunyai 14 orang ahli.Kumpulan ini sekarang sedang menyiapkan diri untuk bertanding dalam pertandingan zapin Peringkat Daerah Ledang yang akan berlangsung pada 18 Julai ini..Antara pencapaian yang diperolehi kump ini ialah mendapat tempat ke2 dalam Pertandingan Tarian Peringkat Daerah dan ke 4 dalam kawasan daerah Muar..sekiranya ada yang berminat untuk menyertai kump ini atau berminat untuk memanggil kump ini membuat persembahan bolehlah menghubungi saudara SYAM di talian 0127965628 atau PN NORAINI di talian 0196802816.. sebarang maklumat lanjut boleh menghubungi kedua-dua talian ini.

Thursday, 25 June 2009

Please don’t think its funny,
When I want a hug from you.
Because there’s a lot of time
I need your warmth.

Please don’t think its funny,
When I want a kiss from you.
Because the sweetness of it,
Excelled the honey.

Please don’t think its funny,
When I want you to hold me tight.
Because there’s a time
I’m scared to loss you.

Please don’t think its funny,
When I want to watch your smile.
Because for the whole of my life,
I don’t want to forget my lover

Tahukah kau ….sayang ku?
Masa berlalu begitu perlahan tanpa diri mu..
Diri ku jadi tidak menentu…!

Aku rindu ingin bersama mu
Aku rindu ingin menyentuh mu

Aku rindu senyuman mu..
Aku rindu belai manja mu
Aku rindu nada suara mu
Aku rindu sentuhan mu
Aku rindu belaian kasih mu…
Arrrggghhhhhh…!
Aku dilamun rindu…!

Tuesday, 23 June 2009

WHAT SHOULD I DO

Salam everybody....hai...ketemu lg dalam blog aku yg x seberapa ini...alhamdulillah aku masih diberikan nikmat tuk menaip,nikmat tuk berfikir dan nikmat untuk melihat..terima kasih Ya Allah...

Sesungguhnya aku dalam kesedihan....mujurlaa ada Tuhan yg menjadi tmpat aku mengadu nasib..sungguh berat dugaan dan cabaran mu Ya Allah...Satu-satu ku tempuhi dengan hati yang sabar...Mengapa ini berlaku padaku Ya Allah...Sesungguhnya adakah ini satu ujian bagiku untuk menjadi umatmu yang Soleh....Ampunilaa dosa2 ku Ya Allah...Maafkan diriku andai aku membuat segala dosa2 yg dilaknati-Mu...sesungguhnya aku hanya manusia biasa yang sentiasa diganggu oleh syaitan....Tenangkan fikiran ku Ya Allah,bukakan hatiku terangkan jiwaku..kosongkan pemikiran ku Ya Allah agar aku tidak fikir ke arah kejahatan...sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana....

Friday, 19 June 2009

haii..lama gak tak menaip kat blog ni....long time no see katakann...bz skt sejak akhir ni...hari ni bad mood,xtau laa napa...tension...gram pun ada...tp xperlaa...lama2 ok laa tu....ke mana aku menghilang?hurm..meh aku story skit....sepanjang ketiadaan aku n kebzian aku...aku sibuk menguruskan 12 org pelajar sekolah menengah...urus per?hah..nak tau?pe lagi...zapin laa...cam psg panas diorang skang....ada jek show...grr..hehehe..then aku skang tgh aktif berpersatuan...kenalak jadi Secetary..hahaha....then malaam lak aku sibuk ngn silat...camner laa aku nak menulis blog kan?sampai awek aku pun jarang mesj aku...tup2...erm..ntah laa...k laa..mata dah ngantuk plus maantul....t tulis lg....chow2