MAri KIta Berchatting

Tuesday 1 February 2011

Benci Benci Benci

Arghhhh...Aku benci,benci dan benci..Hate kata orang putih. Aku benci dengan perasaanku,walaupun aku bersyukur dan redha namun aku tak dapat untuk lari dari perasaan itu. Aku benci perasaan yang aku ada sekarang. Sebab apa,sebab aku benci pada mereka yang hipokrit, aku benci pada mereka yang suka mengambil kesempatan pada seseorang, aku benci pada mereka yang suka ambil rasuah dan aku benci pada mereka yang suka menegakkan benang yang basah. Perlu ke aku kasihkan pada mereka2 ni?



Namun begitu sebagai manusia biasa aku kene redha dan berserah pada ketentuan. Sifat benci itu memang sentiasa ada cuma keimanan dan ketabahan kita mampu melawannya.Sifat itu benci ini sebenarnya mampu untuk melunturkan sifat kasih sayang yang sentiasa diterapkan oleh agama kita,dan ia juga dapat menaikkan rating keganasan dan kemarahan dalam diri kita. Tak elokkan??Namun kita manusia yang seba daif ini perlu mencari keredhaan Allah supaya sifat benci ini tidak mampu merajai diri kita.

Aku sebagai manusia juga tidak dapat lari dari sifat ini. Kadang2 aku rasa nak je bunuh mereka2 yang aku benci. Nak jek aku humban diaorang ni kelaut ke ke sungai ke,terutama time banjir2 ni..mesti best. Tapi sebagai umat islam aku tau semua itu hanyalah bisikan syaitan yang sentiasa mahukan kita berbuat kejahatan. Kebencian yang merajai diri kita boleh membahayakan banyak pihak terutama diri kita. Keluarga berpecah belah, negara tidak stabil dan punah ranah, ekonomi yang korup dan banyak lagi.

jadi kita sebagai manusia perlu sabar dan jangan membenci satu sama lain..hehehe..sabar ye semua..

No comments: