MAri KIta Berchatting

Thursday 30 June 2011

Kisah kehidupan kita


Kisah 1

Disebuah ofis di sekitar Kuantan.Terdengar pintu bilik bos diketuk seorang pekerja.

Bos : Masuk.
A : Selamat pagi bos, ini laporan kerja yang bos nak tengok.
Bos : Ok,terima kasih,sila duduk.
A : Terima kasih.

Tiba-tiba..

Bos : Bodoh!!! apa ni??ini bukan laporan yang saya nak. Apa yang awak cuba buat ni.
A : err..laporan la bos. Apa yang bos suruh saya buatlah.
Bos : Bodoh!!!aagghh..bkn camni yang saya nak..dah pegi buat balik..
A : Tapi boss...
Bos : Takde tapi2..nah amik laporan ni..pegi buat balik...

Abis laporan itu dibaling ke lantai. Si pekerja tadi keluar dengan perasaan hampa dan kecewa plus marah.

A : Bangang punye bos..*&#%^*(&#(@&#(


Dalam kehidupan kita dewasa ini,kita selalu diwajahi dengan keadaan seperti diatas terutama di ofis2 besar.Sebagai seorang pekerja,tidak kira bos atau orang bawahan,perkara utama yang perlu dititikberatkan adalah sabar dan bekerjasama. Betul?? cuba simpulkan kisah dibawah...anda pilih mana yang perlu dititik beratkan..kisah atas atau kisah bawah.

Bos : Masuk
A : Selamat sejahtera bos, ini laporan yang bos nak.
Bos: Terima kasih,sila duduk.
A : Terima kasih bos.
Bos : Awak ke yang buat laporan ni?
A : Ye bos,ada beberapa part yang saya mintak tunjuk ajar dari rakan2.
Bos : OOO,patutlah ada beberapa kesilapan disini. Ok..nanti awak cek balik di bahagian ini..ini..
dan ini..ada kesilapan di sini..nanti awak cek balik..jika ada apa2 masalah awak terus info
kpd saya. OK?
A : Ok bos,saya mintak maaf...
Bos : its ok..kita dalam satu ofis kenelah bersatu hati..orait..kamu boleh buat keje kamu
A : Ok terima kasih bos

Lalu si A keluar dengan perasaan lega.

A : Syukur aku dapat bos camni. Aku kena rajin2 kerja..mana tau cepat naik pangkat,gaji..bos
pun baik..fuhhh....


So..renung2kan la...keutuhan dan kekuatan sesebuah syarikat adalah bergantung kepada usahasama antara majikan dan pekerja..betul tak??




No comments: