MAri KIta Berchatting

Thursday 26 May 2011

Pepatah Melayu..Tapi..

Salam readers..
Erm,entry kali ni aku dapat rasakan agak kasar la sikit..
erm..sambil mendengar alunan bacaan yassin Ust Zulkarnain ni aku terfikir sejenak..
Yup..mengenai pepatah melayu..
MELAYU

Contoh:
Yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing
Cuba korang lihat sekarang..
memang betul bangsa kita ni kaya dengan bahasa yang amat cantik dan sopan
tapi aku dapat rasakan yang pepatah ini orang kita selalu abaikan
lihat sendiri dalam perniagaan..
Contohnya kaum cina..
lihat sendiri bagaimana diorang berniaga,persatuan diorang..
kukuh...
tapi orang kita..
PHD
bukan PHD yg universiti tu..tapi Perasaan Hasad Dengki
Pantang tengok orang nak maju
Pantang tengok orang tu bagus
Pantang tengok orang nak berniaga
ada jek
Tak dapat cara baik cara kasar..ilmu itu ilmu ini..
common bangsaku
Malulaa dengan bangsa lain..tolonglaa
Sekarang aku lihat pepatah yang berat sama dipikul ringan sama dijinjing
bangsa lain yang mengamalkannya..

Tolongla bangsaku..
wakeup...jangan la rasa iri hati
jangan la rasa bongkak
yang kaya tolong yg miskin
yang miskin berusaha jadi yg lebih baik
jangan mengharap bantuan orang jek
usaha..tawakal..
Aku kadang2 geram dengan sebilangan bangsa Melayu kita sendiri
Cakap jek..tapi...

Bangsa lain bertepuk tangan lihat bangsa kita sendiri ada PHD ni
tak taulaa..
aku harap sangat bangsa aku ni bangun dari lena
banyak sangat subsidi sampai lupa
MELAYU
betullah kata Tun Dr. Mahathir
MELAYU MUDAH LUPA.
apapun aku harap aku sendiri dapat bantu bangsa aku sendiri
supaya bangun dari lena
Kurangkan PHD @ perasaan hasad dengki
Tak kemana pun bila banyak PHD ni
ada masa kita di atas
ada masa kita di bawah..
sediakan payung sebelum hujan
Penuhkan ilmu di dada..
Kitakan mengadap satu kiblat yang sama,
Kenapa perlu hasad dan dengki,
Tingkatkan prestasi kurangkan hasad dengki
Barulah orang tak pandang sipi..
Apa pun aku mintak maaf andai ada terasa
tiada niat untuk membuat korang kecewa
sebagai luahan isi hati yang kecewa
Melihat bangsa sendiri dihina
Umpama cubit peha kiri peha kanan terasa
Maaf dipinta hanya nukilan biasa..






No comments: