MAri KIta Berchatting

Thursday 28 July 2011

Harimau Terluka~~

Salam readers..
Aku rasa ramai yang menonton game bola antara singapura dan malaysia tadikan?
so how?
Aku dah jadi seram sejuk dah sepanjang game tersebut sehingga suara aku serak.
Dan pertama kali stadium penuh ketika skuad kebangsaan bermain diperingkat antarabangsa selepas perlawanan Indonesia dan Malaysia dulu. Tahniah aku ucapkan kepada semua penyokong yang membanjiri stadium. Dan terima kasih juga kepada semua rakyat Malaysia yang sentiasa tidak henti2 menyokong..teruskan..
Dan seperti sedia maklum akhirnya skuad Harimau Malaya tewas dengan agregat 4-6. Kalaulah ada anugerah oscar pd malam tadi,memang Singapura akan memenanginya. Aku sangat tidak puas hati dengan cara permainan mereka walaupun itu mungkin salah satu taktik mereka. Melambat2kan permainan. Damn~~

Disini akan aku kupaskan kenapa Malaysia tewas pada perlawanan malam tadi.

1. Kekalahan dengan defisit gol yg besar di Singapura.
Kita tahu perlawanan sebelum ini kita tewas 3-5. Dengan kekalahan tersebut ia memberi tekanan yang amat berat kepada pemain apabila bertandang ke laman sendiri. Almaklum tidak mahu mengecewakan peminat disini. Kita dapat lihat betapa tertekannya pemain kita untuk menyamakan agregat. Terukkan?

2. Taktikal Dato K Rajagopal yang tidak menjadi.
4-5-1 di Singapura, 4-4-2 di KL,pada pengamatan aku,secara taktikalnya ia tidak menjadi masalah kerana umumnya pada perlawanan ditempat lawan,kita perlu bermain secara perlahan dan tidak boleh bolos..Namun taktikal yang aku maksudkan disini adalah cara penghantaran bola,kedudukan pemain dan kawalan pemain lawan. Memang aku tak gemar melihat cara hantaran tinggi yang dilakukan pemain kita. Dah tentu2 la player singapura tu tinggi. Aku ingat dengan kekalahan di Singapura coach dapat lihat kelemahan ini. Berulang lagi..kenapa tak gunakan taktik short pass and total football. Kita tak ada player yang mampu hold bola lama2. Aku memang menyirap dengan kemampuan Ismail Faruqi dan kemasukan Ahmad Fakri Saarani yang akhirnya dibuang padang. Sepatutnya badrol bakhtiar atau gurusamy diletakkan dalam kesebelasan utama dahulu. Dan tolong ubah cara hantaran bola. Just simple game and short pass..terapkan laa..Insyaallah boleh punya..kita ada S Kunalan,Amirulhadi di bahagian sayap yang mampu berlari laju.Through pass tidak banyak dilakukan malam tadi.

3. Kelemahan di bahagian tengah.
Kehilangan Safiq Rahim memang amat dirasai. Mildfielder tidak menjadi malam tadi. Amar Rohidan dan Ismail faruqi terutamanya tidak melakukan tugas dengan sempurna. Apapun tahniah kepada Kunalan dan Amirulhadi..well done. Ketiadaan perancang yang dapat membaca keseluruhan perlawanan juga menjadi faktor kekalahan malam tadi.Dato,plzz do something about this problem. Kita dah punya striker yang berwibawa,kita dah ada keeper yang boleh dibanggakan tapi tengah dan defend hope dapat dibaiki. Bahagian tengah juga tidak banyak melakukan hantaran2 yg baik kepada rakan2..lhat la cara amar rohidan dan ismail faruqi bermain malam tadi..naik meluat pulak..

4. Tidak konsisten dan kurang kawalan terhadap pemain lawan
Alpa,lalai..itu yang mampu aku ungkapkan terhadap pertahanan,mudah dibolosi dan amat menakutkan..zonal marking memang tidak sesuai untuk player malaysia terapkan..selalu meninggalkan pemain lawan berseorangan mencari ruang. Apa kata selepas ini terapkan man marking,dengan key player lawan diasak kuat. Lihat saja bagaimana Lionel Messi dirantai dan lihat bagaimana Safiee Sali dikapit 2 3 org player Singapura.. tak menjadi de..
So...coach..aku dapat rasakan taktikal begini amat sesuai tuk pertahanan kita.


5. Hantara Jauh.
Kenapa gunakan hantaran2 sebegini..Damn~!!xnampak ke player singapura tinggi?

Apa2pun tahniah kepada team harimau malaya kerana berjaya melangkah sejauh ini dan harap cuba lagi dimasa hadapan. Dan dato. tolong cari playmaker yang betul2 dapat membantu jentera serangan dan pada masa yang sama dapat membentuk dan menjadi leader dalam padang.. seperti Zainal Abidin Hassan.

6. KEhebatan Player Singapura didalam bidang lakonan.
Damn..tiada semangat kesukanan dan profesionalisme.Agak kasar sikit kata2 aku..tapi itulah yang berlaku. Tolak sikit jatuh berguling2 macam kene taji kaw2.walhal tak kena pun. Tolak sikit tetiba sakit dada pastu migrain lak..macam2 la player singapura ni.. cam PON....
Sehinggakan player kita heret player singapura tuk keluar secepat mungkin masa pertukaran pemain,sehinggakan Safiee Sali menepuk badan keeper lawan spy cepatkan perlawanan.Apa ni..commonlaa Singapura..ntah apa2 laa..


7. Mental dan Physco
Yup..mental player malaysia memainkan peranan terutamanya menghadapi 11 pemain.eh silap,pelakon pihak lawan.. terbaik..dan secara halusnya..Singapura berjaya memberi tekanan dan emosi kepada player kita dengan aksi2 ala2 pondan dan manja

Apapun tahniah HARIMAU MALAYA...ANDA KALAH BERMARUAH TIDAK SEPERTI SINGAPONDAN..DAN UNTUK SINGAPORE..TAHNIAH KERANA LAYAK KE PUSINGAN SETERUSNYA DAN HARAP ANDA DIBELASAH TERUK

No comments: