MAri KIta Berchatting

Monday 18 July 2011

Kitaran Hidup

Awal mula pohon ialah benih.


Korang mesti pelikkan kenapa betapa besarnya phrase tersebut. Saja jek..
So jom kita kupaskan apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan permulaan pohon ialah benih dengan kitaran hidup..Ada persamaan atau tidak..

Seperti yang kita maklum, memang setiap pohon tidak la muncul camtu kan? Pertama sekali kita kena ada anak benih, kita tanam,kita baja,kita jaga ia elok2 seperti kita jaga diri kita juga. Pastu kita siram air supaya ia tidak layu. Kemudian beberapa bulan atau tahun ia membesar. Kemudian mengeluarkan bunga yang cantik dan buah yang sedap isinya.

Begitu juga lah dengan kehidupan kita ye tuan2 dan puan sekalian yang dirahmati Allah.. Err, cam ceramah la pulaakk...
Kita bermula dengan benih yang dihasilkan oleh kedua ibu bapa kita. Selama 9 bulan kita didalam perut ibu kita, kita dilahirkan didunia ini dengan tanpa sebarang pakaian,suci bersih dari segala kekotoran di muka bumi ini. Kita dijaga,diberi susu,pakaian dan sebagainya untuk hidup dimuka bumi ini. Seperti juga kitaran sebuah pohon,begitu juga diri kita. Persekitaran,budaya,ilmu yang ada pada diri kita menjadi tunjang kepada kehidupan kita sebagai manusia di bumi ini. Jika kita cukup ramuannya,maka kita akan jadi insan yang berjaya,di dunia dan di akhirat. Umpama pohon yang cukup bajanya,subur tanahnya dan basah disirami air..begitu juga kita cukup ilmunya,kuat semangatnya,teguh imannya..maka akan menjadi insan yang berguna..Insyaallah..

So..marilah kita renungkan ye tuan2 dan puan2..aaaaa..aaaa ....aaa..aaa semputt...
gurau jek..apa2 pun yang berlaku datangnya dari kita sendiri, yang baik itu datangnya dari Allah yang jahat itu datangnya dari kita sendiri..renungkan lah...


nukilan~~~kata orang~~




No comments: