MAri KIta Berchatting

Sunday 7 August 2011

Siapa Yang Bertangunggjawab?

Salam.
Terkedu aku membaca satu artikel dari sahabat blogger mengenai rasuah orang susah.

Sila baca di sini untuk artikelnya.

Memang seperti yang kita umat islam ketahui, sejak akhir2 ini golongan2 dari gereja banyak memainkan peranan mereka kepada umat islam terutama bagi golongan muallaf,miskin dan para remaja. Perasaan aku bercampur baur melihat betapa mudahnya golongan2 ini menerima habuan yang pada aku ada udang disebalik batu. Sedih, geram,kecewa dan rasa muhasabah diri.

Secara amnya,timbul persoalan dibenak hati aku..

KEMANAKAH WANG ZAKAT YANG DIBAYAR OLEH KITA?BUKANKAH IA SEPATUTNYA MILIK GOLONGAN2 FAKIR MISKIN DAN YANG SEPATUTNYA MEMILIKI?

Pembongkaran kisah2 seperti ini memberi pro dan contra nye kepada kehidpan kita sebagai umat islam khasnya.
Disitu kita dapat lihat betapa kejamnya mereka2 ini mengambil kesempatan atas kesusahan orang,kekeliruan fikiran manusia dengan memberi sedikit habuan. Secara tidak langsung,golongan2 ini akan mudah terpengaruh dan dengan mudah akan menukar agama dek kerana ingin mengejar kemewahan dan kesenangan di dunia..Nauzubillah..janganlaah..kuatkan iman mereka dan umat islam Ya Allah.

Kita sedia maklum,kebanyakan kita manusia selalu jek mengambil jalan mudah untuk mencari kesenangan. Betul? Memang rezeki ada di mana2..tapi kita kenalah usaha. Kita usaha,doa dan tawakal. Dan memang kita tau kebanyakan dari kita walhal diri aku sendiri kadang2 tidak bersyukur dengan apa yang ada,merungut jika itu tidak kena dan tidak mengikut apa yang kita kehendaki. Ya Allah,ampunilah aku. Sebagai umat islam,seharusnya kita bersyukur dengan apa yang kita ada. Mungkin Allah nak menguji hambaNya dengan kesusahan di dunia,tapi di akhirat akan mendapat kesenangan yang berlipat ganda. Yang penting kita hambaNya tidak lupa kepadaNya. Ada hikmah disebalik setiap ujian dan cabaran yang Allah berikan kepada kita. Kesenangan tu pun adalah salah satu ujian untuk menguji sejauh mana diri kita menempuh kesenangan yang Allah beri.

Berbalik kepada artikel itu tadi..aku ingin meminta pendapat korang laa..sebenarnya..siapa yang harus dipertanggungjawab dalam hal2 sebegini..?
Bagi aku.diri kita sendiri..kerana tanpa keimanan yang kuat semua ini kita tidak mampu untuk menempuhnya. Syukur dengan apa yang Allah beri dan yakin sesungguhnya rezeki itu ada di mana2 dan berusaha kerana Allah. Insyaallah...semua akan ok..

Apa2 pun yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri aku KP sendiri.. Marilah kita muhasabah diri dan bersama2 membantu umat islam. Jika tidak dengan kudrat dan benda,cukuplah dengan doa.




No comments: