MAri KIta Berchatting

Saturday 20 August 2011

Suara seorang Rakyat

Assalamualaikum dan selamat pagi readers and stalkers..
Actually aku terdetik nak meluahkan sesuatu atau mungkin satu pandangan seorang rakyat Malaysia.
Nah..sebagai seorang rakyat sebuah negara yang mempunyai masyarakat majmuk seperti dibawah...dan sebagai sebuah negara yang memberi kebebasan bersuara..macam kat bawah ni..kot?
aku terpanggil memberi pendapat setelah desas desus mengenai larangan membaca Al-Quran diwaktu pagi sebelum azan yang kini menjadi topik hangat. Aku sebagai umat islam khususnya dan rakyat Malaysia amnya rasa seperti.."eh,kenapa dulu tak macam ni..kenapa baru sekarang?"

Ok..aku tak nak membebel panjang lebar pasal perkara itu. Cuma disini aku cuma nak beri pendapat la..jika bacaan al-quran dan mungkin suatu hari nnt laungan azan juga diharamkan..aku nak..

1. orang cina dilarang membakar kertas2,colok kecik atau besar macam kat bawah ni
Mesti korang tanye kenapa pulak..tul? hah..korang tau kan lapisan ozon kita semakin nipis..nampak tak senang2 diorang bakar dikawasan terbuka..asap berkepul2 naik keudara.. kalau time ribut ke apa ke nanti dibawanya benda2 tu ke rumah2 jiran2 tak ke boleh terbakar?
Disamping itu bau yang kadang2 menusuk hidung dan memberi ketidakselesaan kepada kita juga meyakinkan aku kalau diorang boleh membangkang pembacaan alquran yang kononnya menggangu mereka..aku pun nak cakap yang diorang pun ganggu aku gak..


2. Diharap orang india tidak mengadakan perarakan yang menggunakan gendang2,perhiasan2..kavadi..melarang penggunaan loceng dikuil.
korang tengok camner diorang berkavadi..nak tengok...??
So bahaya untuk budak2..dahla budak2 sekarang semakin senang terpengaruh..bahaya..


Apa2pun aku sebenarnya bukan nak menaikkan kemarahan sesapa atau menujukan kemarahan kepada sesapa..ini adalah sebuah pandangan kerana bagi aku sebuah negara yang mempunyai masyarakat majmuk perlu ada sifat toleransi,hormat menghormati. Selama ini aku tak pernah dengar orang melayu pergi padamkan colok orang cina, orang cina pergi amik loceng orang india.takdekan?
Jadi aku harap kemakmuran dan kesejahteraan yang kita miliki selama ini tidak disiakan.
Sebagai seorang rakyat Malaysia kita harus bangga kerana negara kitalah sebuah negara yang mempunyai rakyat yang berbilang bangsa tetapi hidup aman dan damai..
tak berpecah belah dan perang sana perang sini. Dan pada mereka yang terasa atas apa yang aku luahkan ini aku memohon maaf kerana tidak terdetik untuk aku menghina sesapa. Ia sekadar renungan kita bersama. Yang jahat dan lemah itu datang dari aku sendiri dan yang baik datang dari Allah. Semoga kita menjadi seorang rakyat yang dapat menjaga negara kita dari pelbagai anasir luar dan jahat dan kita haru s bangga menjadi rakyat Malaysia. AKU BANGGA MENJADI RAKYAT MALAYSIA DAN AKU BANGGA MENJADI SALAH SEORANG RAKYAT YANG NEGARANYA BERBILANG BANGSA DAN AGAMA...MALAYSIA..TERBAIKKKKKK!!!

TANAH TUMPAH DARAHKU.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 54

MERDEKA 3x







No comments: